Scener ur ett krig

Platsen för historien är en borg som reser sig högst upp på en brant kulle. Med sina svarta murar av sten står den stabilt och har sedan länge blivit ett med naturen. Himlen är grå och luften, gräset och stenarna är våta av fukten. Det ligger en mättad känsla i luften. Kallt och tungt. Än så länge lugnt.

Kommer närmare. In i borgen, innanför murarna. Kommer in i människornas liv. De som lever där. Jag slängs in i handlingen och får veta att två rivaliserande grupper har mötts här just idag för att göra gemensam sak mot en gemensam fiende. Jag håller mig i bakgrunden och studerar de båda ledarna för grupperna. Den ena visar sig vara otroligt lik Borka i filmatiseringen av Ronja Rövardotter. Den andra i sin tur har vissa drag som sammanfaller med Ronjas pappa, Mattis.

Så smäller det. Kriget bryter ut och jag vet inte vilken sida jag tillhör. Alla verkar vilja ha ihjäl varandra och det är omöjligt att urskilja de olika grupperna eller att leta upp någon jag känner. Människor strömmar in i borgen och på något sätt lyckas jag hamna precis utanför den, vid porten. Blir klämd mellan de stridande. Indragen i deras konflikt. Hjälper inte att tala om att jag inte har något med saken att göra.

Jag hinner en bit bort från porten, men är inte ensam. Möter några som är på väg in i borgen. En av dem hugger mot mig med en liten kniv. Hugget missar men för att komma undan låtsas jag falla ner till marken och dö. För att bli lämnad ifred. Det genomskådas dock snart och jag tvingas försvara mig med den trubbiga pinne som är mitt enda vapen. Blir attackerad på nytt och den här gången träffar slaget.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback