Äkta par som delar garderob

Var ute på promenad idag och uppmärksammade ett intressant fenomen. Kommer ni ihåg Macken-filmen och husvagnsfamiljen? Ni vet de där med likadana blå träningsoveraller och gula mössor. Har för mig att det till och med var en hund med som hade samma kläder.

I alla fall. Idag när jag gick genom stadsparken passerade jag två par som troligtvis har en hel del gemensamma plagg i sina garderober. Det första paret var i 30-årsåldern och var ute och gick med en barnvagn. Outfiten bestod av joggingskor, svarta glansiga träningsbyxor och svart vindjacka. Kläderna i samma färg och märke, med enda skillnaden att hennes jacka var mer figurskuren och hans i större storlek. Annars samma kläder.

Sekunden senare går jag förbi ett annat par, ungefär dubbelt så gamla som paret med barnvagnen. Det första jag lägger märke till är mössorna. Vita, likdana. När jag sedan synar dem en gång till upptäcker jag jackorna. Olika färg, men samma sort. Samma. Samma. Likadan.

Vad är det här? Varför gör de på detta viset? Är det för att visa sin kärlek till varandra? Är det för att det blir enklare att köpa samma kläder? Blir det billigare? Eller är det bara så att man efter en tid tillsammans växer ihop och blir samma person, siamestvillingar som tvingas ha samma kläder?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback