Om att cykla i rondeller

Det här händer varje dag. Och då menar jag varje dag. För jag cyklar i rondeller varje dag. Ni vet sådana där rondeller som man får cykla i. Sådana med en streckad linje längs kanten där det bara är cyklister som har tillträde. En linje bakom vilken man som cyklist ska få vara ifred från bilar.

Det är så det är tänkt i alla fall. Men dagligen är jag rädd för mitt liv när jag ger mig in i rondeller. Speciellt en rondell som jag tar hem från skolan. Där är alltid mycket trafik och jag måste alltid göra en vänstersväng i rondellen.

Ett vanligt scenario är att jag kommer mot rondellen i min lilla cykelfil. Jag kollar åt vänster så att det inte kommer en bil just när jag ska svänga in. Ser att det är en bil påväg, men jag kommer ändå hinna. Jag svänger in i rondellen för att köra den löjliga omväg som en vänstersväng innebär. Då plötsligt ökar den nämnda bilen farten. Svänger in rakt framför mig. Jag vinglar till och skriker för mitt liv. Blir nästan påkörd.

Okej, sen när man väl är inne i rondellen borde det väl vara lugnt? Nej, nu måste man börja oroa sig för bilarna som kommer från höger som av någon outgrundligt anledning tror att de har förtur. Sen när fan har man förtur när man ska in i en rondell?!

När jag sedan börjar komma runt en aning mer motsols i rondellen kommer oron för att bilar bakom mig, som ska svänga ut från rondellen, ska köra på mig. Jag cyklar ju i ytterkanten av rondellen och där är man ett lätt byte. Varför kan de inte bara lugna sig lite? Varför ha så bråttom i en rondell? Finns väl andra ställen där det är lättare att köra fort. Blir ni lyckligare av att köra ihjäl en student på cykel?

Jag blir så förbannad.

Kommentarer
Postat av: Clara

Välkommen till verkligheten. Bilister HATAR cyklister och DÖDAR cyklister. Så är det tyvärr. Och dom vet att det är riskfritt eftersom dom alltid blir frikända efter en olycka: "cyklisten vinglade", "döda vinkeln", "dök upp ur tomma intet" osv. När två personer på cykel krossades till döds nyligen av svängande tunga fordon skyllde förarna, polisen, trafikexperter och media på "döda vinkeln". INGEN frågade varför förarna var så snåla att dom inte satsat tusen kronor på döda-vinkeln-SÄKRA backspeglar. Så är det. Det finns ett megastort cyklisthat i samhället. Cykla försiktigt! /Clara

2007-11-08 @ 13:12:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback